lördag 30 november 2013

Äntligen!

 
 
Ännu kan jag gå ut i skogen med hundarna även om fåglarna är lätta så hittar dom nån fågel ibland. Och idag så RAPPORTERADE Vidda sin första fågel:)  Har gått och väntat på det här tillfället och nu kom det!
 
Bättre sent än aldrig det har varit otroligt roligt att gå i skogen med hundarna och bössa med. Jag bestämde mig för att jag skulle ha den hunden som inte jagade lös vid min sida och det har gått jättebra. Vidda är bäst på att sitta bakom och vänta när jag skjuter för Vera, men Vera har också blivit bra på det nu.


söndag 17 november 2013

Tillbaks till skogen igen

Fjäll eller skog spelar igen roll Vidda går lika bra vilket som:). Lennart var med ut idag Vidda fick en fin situation på en tjäder som satt på backen bra håll och allt men det blev en miss tyvärr. Tur att det är fler än jag som missar:) Men vad gör det huvudsaken hundarna hittar fågel och sköter sig.
 
Rolf och Vega har iaf. haft tur med sin fjälljakt i höst det har blivit många fåglar skjutna för henne:)

söndag 10 november 2013

Vinterjakt

Åkte till Härjedalen för att gå på fjället och jaga men det hade kommit mycket snö så vi fick pulsa oss fram. men vi fick en fin dag iaf. så vi är nöjda. Nästa gång blir det att ta fram skidorna;)


 



 

söndag 27 oktober 2013

fältprov i Norge

Jag och Jane åkte till Östfold för att gå på fält i Norge med Vidda och Ztorm. Det var både roligt och lite annorlunda. Markerna var hur stora som helst men tyvärr så uteblev fåglarna. Vi hade en rapphönskull i första släpp som en Breton stötte och sen var det 2 fasaner i luften det var det enda och det fanns inget " Skafferi " att gå till.

I Norge går alla fågelhundraser tillsammans så jag och Jane gick i samma parti på Fredagen det var kul. Vidda och Ztorm gick sökmässigt för ett första pris så vi fick fin kritik.

På Lördagen gick vi på olika partier. Jag och Vidda fick gå i ett parti där dom dagen före hade haft bra med fågel men vart dom hade tagit vägen det vete gudarna för vi hade bara en rapphönskull som en pointer stötte på hur långt håll som helst. Hon fick fin kritik på sitt första släpp men efter sitt andra tyckte han inte att hon fick gå mer så det blev tack och adjö.

Men jag är nöjd ändå och Jätteglad över att Jane och Ztorm knep ett andra pris (hon hann inte resa fågeln) på Lördagen.



Det var iaf. intressant att se lite andra raser jobba.
upprop på morgonen

Vi hade det jättetrevligt i provgruppen på Fredagen bara glada miner:)

markerna var jättestora vi gick flera kilometer



Fika på stubben

Jane och Glavaris Ztorm som lyckades fixa en 2 premie!



 

tisdag 22 oktober 2013

Vo

Vo har fungerat bra på jakten iår också hälsar Eirik och Nina som jagar och bor i Norge:) Resten av säsongen skall han jaga på skogen som han tror Vo blir bra på också.

söndag 20 oktober 2013

Påhälsning!

Rolf och Vega kom förbi och hälsade på idag. Rolf var så glad och nöjd över Vega som fungerar så bra på jakten den här säsongen! Dom har fått skjutit många ripor över henne:). Det värmer iens uppfödarhjärta när man får höra att det går bra för hundarna.

Bilder från jakten kommer senare hoppas jag.

måndag 14 oktober 2013

Till Fjälls!

Skönt att komma till fjället igen efter att jag gått mest på skogen hemma med skygga fåglar . Och vädret kunde vi inte klaga på, knallblå himmel:) Nästa gång vi åker upp är det säkert snö på fjället.

 
 

 
 
  


 
 
 
 

 
 
Aldrig smakar väl en öl bättre.......efter en dag på fjället.
 
 
 

söndag 29 september 2013

Vilma

Nu börjar det hända saker även för Jonny och Vilma kul! Det lär nog bli många fåglar hem i säcken i framtiden Lycka till:)

måndag 16 september 2013

Arvidsjaur

3 av Ujjen hundarna kom till start på skogsprov i Arvidsjaur inte dåligt! Och dom gjorde bra ifrån sig:)

Vaaima och Lilian kom 2:a på Ladypokalen Grattis!

Vix och Marielle kom 3:a Grattis

 
Vilma och Jonny debuterade i ÖKL det blev tyvärr inget pris denna gång men bra kämpat!
 


fredag 13 september 2013

Skogshundar



Vera är så stolt över sina barn!
Vaaima har kommit 2:a och Vix 3:a på Ladypokalen i Arvidsjaur !
Vilka skogshundar vi har :)